خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مولوی عبدالحمید:قیام امام حسین رضی الله عنه برای درهم شکستن استبداد و اجرای عدالت بود

     

     از تلقین دشمنان اسلام به خاطر منافع‌شان برخاسته است" src="http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/02/19/13910219000303_PhotoA.jpg" alt="خبرگزاری فارس: «تکفیر» از تلقین دشمنان اسلام به خاطر منافع‌شان برخاسته است" />

    مولوی  عبدالحمید،   با اشاره به واقعه قیام حضرت حسین رضی الله عنه، "درهم شکستن استبداد و دیکتاتوریت" و "اجرای عدالت" را از مهمترین اهداف قیام ایشان برشمرد.
    امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیان واقعه کربلا و قیام امام حسین رضی الله عنه گفت: پس از شهادت حضرت عثمان- رضی الله عنه-، حضرت علی رضی الله عنه توسط شورا برای خلافت برگزیده شد. پس از شهادت حضرت علی، حضرت حسن رضی الله عنه به مدت شش ماه خلافت را در دست داشته و ایشان بعد از شش ماه، به منظور جلوگیری از خون‏ریزی بیشتر بین مسلمانان، با معاویه  مصالحه کرد و تمام امور مسلمین را به معاویه واگذار نمود.
    مو لوی عبدالحمید در ادامه افزود: خلفای راشدین؛ حضرت ابوبکر، عمر و عثمان (رضی الله عنهم) در طول خلافت خویش به خاندان و اهل بیت پیامبر احترام بسیار زیادی قایل بودند و آنها را بر اقوام و خویشاوندان خویش ترجیح می دادند؛ در مقابل، حضرت علی رضی الله عنه و فرزندانش نیز در راستای پیشبرد اهداف اسلامی با خلفاء همکاری کرده و به آنها مشورت می دادند. لذا بین خلفاء و اهل بیت هیچ نوع اختلاف یا انحرافی، که منجر به قیام آنها علیه خلفاء شود، وجود نداشته است؛ همچنین پس از مصالحه با  معاویه، علیه ایشان قیامی صورت نگرفته است.
     وی با اشاره به عدم شایستگی یزید به عنوان خلیفۀ مسلمین، خاطرنشان کرد: انتخاب یزید به عنوان خلیفه، خطا و لغزش بزرگی بود، زیرا یزید شایستگی و صلاحیت کافی برای رهبری مسلمانان را نداشت. در زمان یزید، افرادی مانند حضرت حسین، حضرت عبدالله بن زبیر و حضرت عبدالله بن عمر بودند که اگر زمام امور مسلمانان به آنها واگذار می شد، بدون شک هیچ اختلافی بین مسلمانان پیش نمی آمد. لذا بزرگان صحابه و اهل بیت به خاطر عدم صلاحیت یزید به عنوان خلیفه، از سپرده شدن حکومت اسلامی به وی احساس خطر نموده و از بیعت با او خودداری کردند؛ حضرت عبدالله بن عمر ، عبدالله بن زبیر و امام حسین رضی الله عنهو همچنین مردم مکه و مدینه با یزید بیعت نکردند تا اینکه اهل کوفه، که بر شایستگی حضرت حسین رضی الله عنه برای خلافت واقف بودند، طی نامه هایی از ایشان خواستند که به کوفه بیاید تا با ایشان بیعت کنند. حضرت حسین رضی الله عنهبه دنبال این فراخوان، پسرعمویش مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا مردم کوفه را برای قیام علیه یزید آماده کند، اما در بین راه و در حالی که با قافله ای هفتاد نفری عازم کوفه بود، از پیمان شکنی اهل کوفه اطلاع یافت.
    خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ بیان واقعه کربلا، گفت: پس از خیانت و عهدشکنی اهل کوفه، قافله حضرت حسینرضی الله عنه در محاصرۀلشکر یزید قرار گرفت. این لشکر ظالم، به حضرت حسینرضی الله عنه ، دو پیشنهاد "جنگ و مبارزه" یا "اسارت" را داد. حضرت حسین رضی الله عنهاز پذیرفتن ذلت اسارت ابا ورزید و با کمال شجاعت، نبرد و شهادت در راهخدا را پذیرفت، و به این ترتیب حادثه کربلا پیش آمد.
    وی در ادامه افزود: حادثه کربلا، حادثه ای است که عالم اسلام هرگز آن را از یاد نخواهد برد. این حادثه و همچنین حادثه "حرّه" که در سال 63 هجری رخ داد و طی آن یزید به مدت سه روز جان و مال مردم مدینه را مباح اعلام کرد، از واقعات تلخ و ناگوار تاریخ اسلام و نقطۀ سیاهی در کارنامه یزید به شمار می رود که ثابت می کند یزید فردی مستبد، دیکتاتور و ظالم بوده است که حاضر به شنیدن نصیحت و سخن حق نبود، بلکه با نهایت بی رحمی، نزدیک‏ترین اشخاص به پیامبر را به شهادت رساند. اما تمام کسانی که دستشان به خون حضرت حسین رضی الله عنه آغشته شد در همین دنیا به عذاب الهی گرفتار شدند. یزید هم مدت زمان کوتاهی حکومت کرد و از بین رفت.
     مولوی عبدالحمید سپس به بیان گوشه ای از پیام‏های قیام امام حسینرضی الله عنه پرداخت و گفت: قیام امام حسین رضی الله عنه برای درهم شکستن استبداد و اجرای عدالت و در جهت امر به معروف و نهی از منکر بود. امام حسین رضی الله عنهبرای اینکه مردم شرافتمندانه در سایه حق و عدالت زندگی کنند به پا خواست و تا آخرین لحظه تسلیم نشد. امام حسینرضی الله عنه،  جام شهادت را نوشید تا به بشریت این درس را بدهد که هرگاه عدالت زیر پا نهاده شد، ساکت ننشینند و علیه ظلم و استبداد قیام کنند،اگر چه در این راه شهید شوند، اما یادشان تا قیامت در اذهان باقی خواهد ماند.
      وی در ادامه با اشاره به اینکه اهل بیت پیامبر، خصوصا حضرت فاطمه، حضرت علی رضی الله عنه و فرزندانشان نزد همه مسلمانان جهان از جایگاه و منزلت ویژه ای برخوردارند، اذعان داشت: اظهار محبت با این بزرگواران نباید فقط زبانی باشد، بلکه باید روش و سیرت ایشان را در زندگی الگوی خویش قرار داد. در روایات آمده که حضرت حسینرضی الله عنه  و فرزندشان زین العابدین اشخاصی عابد، متواضع و فروتن و بی رغبت به دنیا و متاع آن بودند. آنها انسان‏هایی پرهیزگار و وارسته بودند که می توانند بهترین الگو برای مسلمانان باشند؛ پس با پیروی از سیرت أنها می توان نسبت به اهل بیت پیامبر اظهار محبت کرد.
    امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با بیان اینکه "محبت اهل بیت در ریشه قلب‏های اهل سنت جای دارد" گفت: اینکه جامعه اهل سنت برای این بزرگواران عزاداری نمی کند، به هیچ وجه دلیل بر بی تفاوتی نسبت به اهل بیت نیست، بلکه محبت اهل بیت در ریشه قلب‏های اهل سنت جای دارد و اهل سنت، تاریخ آنان و آنچه بر آنها گذشته را از یاد نمی برد، اما طبق توصیه قرآن عظیم الشأن که می فرماید: «یا أیهاالذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلاة» برداشت اهل سنت از قرآن و سنت پیامبر این است که در مواقع مصایب، از نماز و عبادت کار گرفته و صبر و شکیبایی پیشه کنند.
     مولوی عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: حفظ امنیت در این ایام بسیار حائز اهمیت است. همه مردم باید به همراه نیروی انتظامی برای حفظ امنیت تلاش کنند. چه بسا افرادی با لباس مبّدل بخواهند آرامش مردم را سلب کنند و سبب اختلاف بین شیعه و سنی شوند. هر گروه از مسلمانان با روش خود این ایام را گرامی می دارد، لذا شیعه و سنّی موظفند به مقدسات یکدیگر احترام گذاشته و به یکدیگر بی احترامی نکنند.

     

     


    این مطلب تا کنون 3 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : حضرت ,الله ,یزید ,حسین ,قیام ,امام ,حسینرضی الله ,حضرت حسین ,امام حسین ,حضرت حسینرضی ,قیام امام ,
    مولوی عبدالحمید:قیام امام حسین رضی الله عنه برای درهم شکستن استبداد و اجرای عدالت بود

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده